Pálházi Éva - Gyere, mondd el ...

2014.05.27 17:16
 
Elgondolkodtál már azon, hogy mi, emberek, mekkora meggyőződéssel tudunk átkozódni életünk legsötétebb perceiben? 
Milyen hatalmas lendülettel indítjuk útnak az egymást puszitó szavakat? 
Amikor rombolni akarunk, akkor legbelül, mi, mindannyian, határozott hittel érezzük szavaink teremtő erejét.
A "saját képére és hasonlatosságára" itt nyer gyakorlati jelentést. 
 
Igen, kedves, pici varázslóként születsz az anyagi létezésbe, a világ társ-teremtője vagy. Megérkezésed után azonban hamarosan szembesülsz a negatív-én/egó/gonosz kiábrándító, lekicsinylő hatásával. Felnőtt környezeted már kisgyermekkorodban leszoktat teéged az álmodozásról. Megnyirbálja a fantáziádat, érzéseidben szégyenít meg téged. 
Szüleid és az iskola egy-kettőre kiverik a lelkedből - fejedből - az önmagadba vetett, veled született csodálatos hitedet. Végül elérkezel a sivár felnőttkorba, ahol az érzéseidbe, kimondott álmaid megvalósulásába vetett meggyőződésed szimplán csak kezelendő pszichikus működési zavarnak minősül. 
Néhány, támogató környezetben nevelkedett, erős gyermekből művész válhat, aki világgá zengi kimondott, lefestett, megkomponált érzéseinek lélekemelő varázslatát és szembesít téged Isteni teremtő erőddel. 
Vagyis szembesítene, ha megengednéd neki! 
Kimondott szavaid által valóságot teremtő önmagad felvállalásához nagy bátorság kell az anyagi létezésben.
Sokan elbukunk a gyermekkor éveiben.
A feltétel nélkül szeretett szülők és a tiszteletreméltó felnőttek hamar kiábrándítanak téged önmagadból és az agymosás hatására önként eldobod teremtő hatalmadat. Érzéseidet hét lakat alá zárva mélységes hallgatásba temeted. Valódi lényedről beszélni többé nem mersz.
Pici, szent varázsló gyermek éned sírva belevész kényszerű hallgatásának fájdalmába. 
Kiábrándult hitetlenséged pedig felelőtlenné tesz téged. 
Miért is kellene felelősséget vállalni néhány szélbe kiáltott, jelentéktelen szóért?! - gondolod könnyedén - Úgysem hallja meg senki! 
Már nem tudod - nem hiszed! - kimondott szavaid életet-halált teremtő erejét.
A körülütted sertepertélő gonoszság pontosan ezt a pillanatot várja. Innen kezdve neki dolgozol öntudatlan erőddel, hiszen bármilyen ocsmányságot kimondathat veled. A te szád, a te hangod, a te szavaid által fűre-fára, gátlástalanul szóratja a megsemmisítő átkozódásokat. Mégis, a gonoszság által kijelölt, elsődleges célpontod a saját lelked mélyén zokogó, elhallgattatott mágikus gyermek éned lesz. 
 
Kérlek, kedves, soha ne feledd, te Isten halhatatlan, csodálatos teremtő erejű gyermeke vagy és a gonoszságnak csak annyi hatalma van fölötted, amennyit Te magad önként odaadsz. Például akkor, amikor lebecsmérled saját kimondatlan érzéseidet és megtagadod hallgatásba fojtott, kikívánkozó gondoltaiadat.
 
Katasztrofális helyzetedben csak a kimondás segít!
Kimondás által az összes lelki teher - a rád testált családi titkok, a beléd épített megnyomorító szégyen, a kívülről rád hárított, idegen bűntudat - mind-mind levethető. 
Kimondásod által elégtételt kap pici varázsló gyermek éned és újra önfeledt teremtésbe kezd. 
A jó dolgok, a boldogság, a szeretettel teli élet megteremtésébe!
 
 
***
 
 
Gyerekkoromban hamar megtanultam, hogy soha nem vagyok jó. 
Kimondott szavaimat, gyanútlanul elmesélt gondolataimat anyám kétségbeesett szörnyülködéssel fogadta. Gyorsan rá kellett jönnöm, mennyire rossz minden megnyilvánulásom. 
Anyám fegyvertárának legfőbb eszköze a "szégyelld magad" kezdetű lesújtó ráolvasás volt, de szívesen alkalmazta velem szemben az "elmebeteg" megvető minősítést is. 
Korai, ártatlan gyermeki rászorultságomban még naivan próbálkoztam, hiszen annyira vágytam a bensőséges hangulatú, megnyugtató beszélgetésekre. Szövetségest kerestem az ismeretlen világban, de helyette keményen ítélkező inkvizítort találtam. 
"Te csak hallgass!" - ripakodott rám anyám ridegen és megtorolta sorban, minden közeledési kísérletemet. 

Családomban hatalmas, megbocsájthatatlan bűnnek számított a kimondás! 

A mondanivaló minőségétől függetlenül - akár a rosszat vagy a jót - mindent tilos volt kimondani! Sőt, ha lehetett volna, még a gondolatokat is máglyára vetette volna ez a vak gyűlöletből táplálkozó szándék. Valóságos érzelemteli, őszinte kommunikáció helyett a szent mártíromság manipulatív hallgatása uralkodott. 
Emlékszem, egy alkalommal - még kisiskolás lehettem - ártatlanul megkérdeztem a hozzám rendelt, értem felelősséget vállaló /?/, létezésemet világra hívó, támogató /?/, tápláló segítségemre rendelt nőnemű személyt, hogy szokott-e ő is gondolkodni, csak úgy, össze-visza, mindenféléről.  
"Nem! és neked sem kellene!" - szólt a kőkemény válasz.
Az igazi, segítő beszélgetések helyét átvette sok félelemkeltő szörnyülködés. 

Hibás önmagam rosszaságát hamar elfogadtam, elhittem, hogy csak beteg elméjű lehet az, akinek érzései vannak és ráadásul még megvetendően buta is, ha arra vetemedik, hogy ki is mondja ezeket. Elhittem, elfogadtam az engem pusztító gonosz ítéleteket, hiszen az a személy mondta ki rám az átkokat, aki a legközelebb állt hozzám. 
 
Az én anyukám gyűlölt engem, tehát biztosan bennem volt a hiba! 
 
Naponta százszor szakadt meg a szívem és a rideg elutasítások mindig egy lépéssel távolabb kergettek igazi önvalómtól. Attól a tökéletes, Isteni tervezettől, amit lelkembe kódolva hoztam magammal és aminek kivirágoztatásához anyámat kaptam segítő tükörnek. 
Okos, alkalmazkodó gyerek voltam. 
Az anyám szájából elhangzó megszégyenítések, a megalázó jelzők remek táptalajra hullottak. Végtelen fájdalmamat pedig véglegesen betemették a szigorú, kötelező elfojtások. 
Annyira féltem az újabb megszégyenítés szenvedésétől, hogy őszinte megnyilvánulásaimat odabent önként cenzúráztam. Egy idő után már az iskolai szóbeli feleletre is képtelen lettem. Megbénított a gondolat, hogy egyszerre ennyi embernek, az összes osztálytársamnak okot adjak önmagam megalázására. Ekkor már meggyőződésemmé vált, hogy a bensőmből fakadó megnyilvánulásaimat a külvilág csakis elitélő szörnyülködéssel fogadhatja. Tehát a megszólalás - önmagam felvállalása – egyenlő az újabb és újabb fájdalom elszenvedésével. 
Gyorsan elérkeztem abba a kritikus állapotba, amikor a lelkemben élősködő szégyen hatására már egyáltalán nem mertem saját magam lenni. Innen kezdve az éppen elérhető, megkívánt szerepeket vettem magamra. Mindig azt alakítottam, aki fölöttem a legnagyobb hatalommal rendelkezett. 
Felvett szerepeim mindent tönkretettek, míg lelkemben az a kicsi, okos, értékes emberke  - tiszta gyermeki énem -  a legnagyobb ellensége, saját édesanyja elől bujdosott sírva.
 
 
Amikor a kényszer-némaság az elfojtással karöltve átveszi az irányítást - akkor már a hazugságok is, rákos dagatként burjánzanak. Az elnémított lelkek között nem tart leleplezéstől a gonosz. Hazugságai által bátran manipulálhat.
 
Temérdek spirituális sebből vérezve bár, de egy ideig még ragaszkodtam belső valóm igazi üzenetéhez. Az általános iskola felső osztályaiban remek rajzokat készítettem és igyekeztem ráállni a számomra rendelt életpályára. 
Igyekezetemet anyám, természetesen, nem tűrte szó nélkül. 
Ötvös, ékszerész jövőképemet egy gusztustalan hazugsággal söpörte le a színről.
Lelkesedésem azonnal elszállt, amikor ő előadta - és mennyire élethűen! - a nemes fémekkel, értékes drágakövekkel dolgozó kézműves szakemberek napi megaláztatását. Gondolataimban sokáig kísértett a meztelenre vetkőztetett szakmunkások testi motozásának - anyám által lefestett - megszégyenítő képe. 
Nem tudom, a mai napig sem értem, honnan került anyám fejébe ez a náci lágerekre jellemző, iszonyatos látomás, de akkor, én, nem mertem tiltakozni ellene. 
Addigra már meg kellett tanulnom kész tényként elfogadni a másik embertől érkező valóságot. Elhittem magamról, hogy képtelen vagyok egyedül, parancsok nélkül élni és szigorúan büntetendő dolog, ha a világot a saját szememmel akarom megismerni. Mindenbe beletörődtem tehetetlenül.
Leendő művészeti hivatásomat és a lelkemben hordozott tehetséget pedig végleg elfelejtettem. 
 
Ugyanígy örök titok maradt, miért hitte anyám szent meggyőződéssel, hogy a balett táncosokat erőszakkal, szakadó inakkal, recsegő-ropogó, sérült izületekkel nyomják, kényszerítik a spárga elnevezésű mozdulatba. 
Vajon ki lehetett az a gyalázatos felnőtt, aki ilyen aljas módszerrel térítette el eredendő tehetségétől azt az anyám lelkében élő, balerina jövőről álmodó kislányt?!
Szörnyű módon, már anyám családjában is uralkodott az érzések kényszerű hallgatásba fojtásának szándéka. A kimondás gyógyító lehetősége híján bent rekedt érzelmek hatalmas súlyát cipelte sok rokonom.
Testük egyformán reagált.
A túlterhelt lélek valódi súllyal nehezedett meggörbült vállukra, és a kibeszélhetetlen bántások magányosan cipelt fájdalma púposra torzította gerincüket. 
 
Ennek a kétségbeejtő helyzetnek egyetlen gyógyszere az élet dolgainak őszinte, tisztázó kibeszélése lett volna.
A kimondás hiányában, végül én magam is, teljesen átadtam az irányítást felvett, idegen szerepeimnek. Az én saját életemet, rendre, kívülálló hatalmaskodók vezényelték a saját érdekeimmel ellentétes parancsaikkal. 
Én, gyakorlatilag nem is léteztem. 
Most pedig, amikor ennyi év után önmagam keresésére indulok, leleplezett álarcaim mögött csak ijesztő ürességet találok odabent. 

Egyetlen reménységem az a kis okos, tehetséges, érzékeny gyermek, aki még mindig rémülten, sírva rejtőzködik lelkemben. 


Pálházi Éva

 

Keresés

 
A szavak ereje
            
 Bármilyen furcsán hangozzék is, a mi emberi világunk valójában szavakból áll. A szavak az emberek közötti kommunikáció eszközei éppúgy, mint ahogyan belső kommunikációnk javarészét is szavakkal bonyolítjuk. Minden, amit az ember teremt, az kezdetben gondolat volt, aztán szó lett belőle, és az, hogy nyelvi formát öltött a gondolat, kizárólag ez teszi lehetővé a megvalósulást. Így hát az ember amennyiben teremtő lény, szavak által teremt.
 
Még a közismert mitológiákban is a teremtés szavak által történik. Nem lehet eléggé eltúlozni annak a Bibliában szereplő  kijelentésnek a jelentőségét: „Kezdetben vala az Ige”. Így hát akár a magasabb teremtésről , akár az emberi teremtésről beszélünk, ez a teremtés szavak által jöhet létre. Ahhoz tehát, hogy valami, ami a szellemvilágban már elkészült, az anyagi világban megvalósulhasson a szavak közvetítő erejére van szükség.
 
A szavak jelentőségének ilyen súlyát természetesen mindennapi életünkben nemigen tapasztaljuk. Hétköznapjainkban a szavak főleg információközlésre és egymás befolyásolására valók. Ám például abban, hogy valaki gyermek korában mit hall a szüleitől, annak eléggé túl nem becsülhető jelentősége van, a felnőtt személyiség jellegzetességeiben és abban is, hogy miként bonyolítjuk életünket. Ha valakinek gyerekkorában a számára fontos felnőttek bizonyos kijelentéseket ismételnek, akkor ezek a kijelentések a gyermek felnőttkori életében meg is valósulnak majd „valósággá válnak”. Például, ha valaki gyerekkorában gyakran hallja, hogy óvakodni kell az idegenektől, mert esetleg rossz szándékúak, akkor részben nehezen barátkozó természetű lesz, részben pedig gyakran meg is esik vele, hogy idegenekkel való kapcsolataiban rosszul jár. Hasonlóképpen, ha egy gyereknek gyakran mondják, hogy az élet egy nagyszerű hely, ahol minden álmunkat megvalósíthatjuk, az ilyen gyerek felnőtt korában igen kevés ellen állással fog találkozni, ha bármely célját megvalósítani próbálja. Ugyanakkora jelentősége van annak, amit valaki gyerekkorában saját magáról hall. Ha azt hallja például, hogy „neked nincs nyelvérzéked”, vagy „nincs tehetséged a matekhoz”, akkor nagyon valószínű, hogy nem lesz túl sikeres a nyelvek megtanulásában, vagy a matematika az elsajátításában. Ám ha egy gyerek azt hallja, hogy szorgalmas, tehetséges, bármilyen területen nagyon ügyes, akkor –csodák csodája — tehetséges és ügyes ember válik belőle.
 
Az emberi személyiség különböző részekből áll, amelyek viszonylagos autonómiával rendelkeznek. Van „dolgozós” részünk, van „gondolkozó” részünk, van „álmodozó” részünk, van „gyermeki” részünk, van „kötelesség teljesítő” részünk,– egyszóval mindenféle személyiségrészből vagyunk összerakva, és ezek a részeink folyamatosan kommunikálnak egymással. Mindannyian ismerjük például azt a jelenséget, amikor az örömkereső részünk konfliktusba keveredik a kötelességteljesítő részünkkel. Ez a belső kommunikáció is valójában szavakban zajlik, mintha a különböző részeink beszélgetnének egymással.
 
Azzal tehát, hogy milyen szavakat mondunk akár egymásnak akár saját magunknak, döntő módon tudjuk befolyásolni az életünket. Felnőtt korban talán már kevésbe vagyunk kiszolgáltatva mások szavainak, bár sokan közülünk meglepően védtelenek az elitéléssel, vagy a dicsérettel szemben. Mégis a felnőttek ilyen szempontból kevésbé kiszolgáltatottak, mint a gyerekek. Felnőttként tehát módunkban áll meggondolni és irányítani a szavainkat. Ez nem könnyű dolog, hiszen a gondolkodásunk éppúgy, minta beszédünk meglehetősen automatikus. Ám mégis érdemes nagyon nagy figyelmet fordítani arra, hogy mit mondunk másoknak hangosan és mit mondunk hangok nélkül saját magunknak. Tudatosságunk révén ugyanis a szavak megválogatásával képesek vagyunk pozitív vagy negatív irányban befolyásolni saját magunk életét éppúgy, mint másokét. Dicsérő, jóindulatú, elismerő szavainkkal kellemesebb és jobb világot teremthetünk közvetlen környezetünkben.
 
Minthogy a körülöttünk lévő világot a szavainkkal teremtjük, ezért életünk minőségéért úgy vagyunk képesek valóban felelősséget vállalni, ha kimondott és kigondolt szavaink kizárólagos uraivá válunk.
 
 
Villányi Péter
 
***
A szó olyan, mint a méh: méze és fullánkja van.
 
Talmud
***
Élet és halál a nyelv hatalmától függ, 
s ahogy bánsz vele, úgy eszed gyümölcsét.

Példabeszédek 18-21

© 2014 Minden jog fenntartva.

Készíts ingyenes honlapotWebnode